26.03.2015

Gebenin D vitamini düşüklüğünün hem annenin kendisine, hem de doğan bebeğe etkisinin olabileceğine ilişkin çalışmalar yapılmıştır.

Çalışmalar, gebenin kanında D vitamini (25-hidroksivitamin D: 25HVD) düzey düşüklüğünün, annede gebelik zehirlenmesi (pre-eklampsi), gebelik şeker hastalığı (gestasyonel diyabetes mellitus) ve bakteriyel vajinozis; bebekte gebelik yaşında küçüklük ve daha düşük doğum ağırlığı riskini artırdığını gösterdi. Annenin D vitamini durumunun bebeğin tip 1 şeker hastalığı riskini çok fazla etkilemediğini (ama bebeğin yaşamın başlarında alacağı D vitamini desteğinin bu riski azaltabileceğini) daha önce konuşmuştuk.

Buna karşılık gebelik sırasında D vitamin takviyesi almak, annenin gebelik zehirlenmesi (pre-eklampsi) ve gebelik şeker hastalığı; bebeğin düşük doğum ağırlıklı olma riskini azaltabilmektedir.

Gebelikte D vitamini yetersizliğinin hem anne, hem bebeğin sağlığına olumsuz etki edebileceğine ilişkin güçlü kanıtlar vardır. Ayrıca, annenin gebelikte D vitamin düşüklüğünün bebeğin erişkinlikteki sorunlarına da yansıyacağı iddia edilmiştir.

Annenin gebelik sırasındaki D vitamini yetersizliğinin çocuğun ileriki hayatında nöropsikiatrik sorunlar yaşama, diş çürüklerinde artış ve kemik mineral yoğunluğunda azalmayla karşılaşma olasılığını artırdığı ileri sürüldü.

Merak edenler bu konuda yapılmış bazı çalışmaların özetine bakabilirler (D vitamininin gebe anneye, bebeğine ve bebeğin ileriki yaşamında karşılaşacağı sorunlara etkisine ilişkin çalışmalar). Merak etmeyenler, -aşağıdaki “Devamı” yazısını tıklayarak bir sonraki bölüme geçebilirler.