Sigara ve körlük

Sigara, görme kaybıyla sonuçlanan yaşa bağlı maküla dejenerasyonu hastalığının baş sebebi. Tiryakilerde hastalığın görülme sıklığı, sigara içmeyenlere göre 3 ilâ 4 kat fazla ve görme kaybı on yıl daha erken başlıyor.

British Medical Journal'ın 6 Mart 2004 sayısında İngiliz ve Avustralya'lı beş araştırmacının hazırladığı meta-analiz (daha önceki araştırmalar üzerinde yapılan bir analiz), editoryal olarak yayımlandı. Toplam 12 468 denek üzerinde yapılan üç ayrı araştırma, ilerleyen yaşla birlikte gelişen makula dejenerasyonu hastalığının önlenebilir baş sebebinin sigara olduğunu gösteriyor. Sigara içenlerde makula dejenerasyonuna, içmeyenlere oranla 3 ilâ 4 kat daha sık rastlanıyor. Hastalık, tiryakilerde, sigara içmeyenlere oranla on yıl daha erken başlıyor. Makula dejenerasyonunun tahribatı tedaviyle geri döndürülemiyor.

Araştırmanın verdiği tek iyi haber, sigarayı bırakmanın hastalığa yakalanma riskini hemen düşürmesi. Makula dejenerasyonuna yakalanma sıklığında, eski içicilerle hiç sigara içmemişler arasında ancak pek küçük bir fark belirlendi. İçilen sigara miktarı ile hastalığa yakalanma oranı arasında da kuvvetli bağlantı bulundu. Risk, yılda içilen paket miktar ile doğru orantılı.

Yazarlar, S. P. Kelly, J. Thornton, G. Lyratzopulos, R. Edwards ve P. Mitchell, bulunan sigara- körlük bağlantısının, sigara- kalp hastalığı bağlantısından daha güçlü olduğunu, buna karşılık kamunun bu konudaki bilgisinin sıfıra yakın bir düzeyde bulunduğunu belirtiyorlar.

Orjinal makale için tıklayınız