Statinler ve yaş
08.10.2015
Statin kullanımına gerekçelerden biri olan LDL dediğimiz kötü kolesterol, genel olarak kalp ve damar hastalık riskinde artışla birliktelik göstermekle birlikte, yaşlılarda bu ilişki daha zayıftır. Yani yaşlılardaki LDL kolesterol yüksekliğinin, kalp ve damar hastalıklarıyla paralelliği daha azdır.

Bazı çalışmalar statinin 70-82 yaşları arasında ne kalp ve damar hastalıklarından, ne de her hangi bir sebepten ölüm oranını çok düşürmediğini gösterdi.

Öte yandan statin kullanımının yaşlılarda nispeten daha fazla kanser ve şeker hastalığı gelişim riski taşıdığını paylaşmıştık.

Koruyuculuğu görece az, buna karşılık yan tesirler görece fazla olduğundan 75 yaş üstündekilere statin kullanması konusunda çekinceler vardır.
Bu sebeplerden bazı kılavuzlar, 75 yaş üstünde statin kullanımına biraz daha mesafeli yaklaşmıştır. Bunun anlamı, 75 yaşın üstündekilere statin kullanımının önerilmediği değildir. Ama gerek kalp ve damar hastalarında; gerek kalp ve damar hastalığıyla eşdeğer sayılan (kronik böbrek yetmezliği, şeker hastalığı gibi) sorunlarda ve gerekse de her hangi bir kalp ve damar hastalığı sorunu olmadığı halde statin kullanımının önerildiği (LDL kolesterolün 190 mg/dl’nin üstünde olması, müteakip 10 yıllık kalp ve damar hastalığı riskinin yüksekliği gibi) hallerde statin kullanımı 75 yaş altındakilerdeki kadar hararetle önerilmez. En azından statin dozu daha düşük tutulabilir.

Benzer görüşlerin 40 yaş altı şeker hastaları için de dile getirildiğini konuşmuştuk.

Statinlerin 10 yaşın altında kullanılması önerilmemektedir.